Toimetuse kontakt: arireisija@estravel.ee
Reklaam: reklaam@estravel.ee

Kristel Kruustük: “Eesti on liiga väike otselendude mugavuseks.”

Edukas ettevõtja ja Testlio looja Kristel
Kruustük (31) ei veeda enamikku ajast
lennates globaalse firma kontorite vahel. Esiteks asub Testlio peakontor Tallinnas ja teiseks saab tööreisi ühildada puhkusega ning viibida sihtriigis juba pikemalt, raiskamata aega ühest kohast teise lenda-misele. Uut süsteemi hajusettevõtlusest juurutab naine kogu firmas.

Telliskivi loomelinnaku südames tuksub tarkvara testiva idufirma Testlio kontor. Diivanil kössitavad õhupallid, kohviaparaadi juures tögavad lustakad kolleegid üksteist, kõlab inglise keelt,
nurgas vedeleb kollase rehviga üherattaline, millega väidetavalt kontoris vahel ka ringi kimatakse.
Iga põld on oma peremehe nägu ja valitsev boheemlaslik õhkkond reedab, et ettevõtte
omanik Kristel Kruustük ei lähene tööle traditsiooniliselt.

Testlio asutaja kuulutati 24-aastaselt Eesti noorimaks naismiljonäriks, kuid kaheksa
aastat hiljem pole naine loorberitele puhkama jäänud. Kristel naasis perega äsja Lõuna-Aafrika vabariigist, kus puhkus ja töö käisid käsikäes ning graafik on tihedam kui eales varem.
Näpistame tunnikese Kristeli päevakavast, et rääkida ärist, reisimisest, puhkamisest ja sellest, kuidas need kõik on omavahel Testlios kadestusväärselt segunenud.

Kui tihti Testlios ärireise ette tuleb?
Ärireis kui mõiste on minu jaoks aastate jooksul kaugeks jäänud. Kui ärireise tehti kunagi limiteeritud ajaraamis eesmärgiga
kohtuda potentsiaalse kliendi, investori, töötaja või testijaga, siis nüüd on need
piirid minu jaoks hägustunud.
Testlio muutus kaks aastat tagasi seoses koroonaga hajusettevõtteks ehk meie inimestel ei ole enam kunagi vaja kontorisse tulla ning ka klientidega suheldakse peamiselt virtuaalselt.
Täna on meil töötajaid ligi 200 enam kui 28 riigis. Kui palkame kellegi Rumeeniast, siis ta ei pea Eestisse kolima. Seetõttu on puhtalt ärilisel eesmärgil tehtud reise jäänud märkimisväärselt vähemaks ning need on asendunud reisidega, mis kombineerivad omavahel vaba aja veetmise ja töö. Näiteks veetsin just neli kuud perega Lõuna-Aafrikas. Eesmärk oli mitte ainult vahetada Eesti külm talv sooja Aafrika suve vastu, vaid ka luua uues riigis
uusi tutvusi. Sain luua kontakte kohalike ettevõtete, ettevõtjatega, uue kliendiga ning tulevaste klientidega. Saime seal esimese
kliendi! See oli mõnes mõttes ärireis, aga samas ka puhkus.

Kui meil oli kunagi kontor San Franciscos js Tallinnas, siis mina ja Marko (Kristeli
abikaasa ja Testlio kaasasutaja – toim.) käisime USAs konkreetselt ärireisil kolm kuud ja püüdsime selle aja jooksul kohtuda
võimalikult paljude klientidega ning veeta töötajatega aega.
Nüüd läheme uuesti USAsse, aga selleks, et tugevdada sidemeid kolleegidega, kohtuda ka klientidega.
Samas team building’u eesmärgil tehtavad kokkusaamised toimuvad regiooniti
ning kord aastas (v.a viimasel kahel) on globaalse tiimi kohtumine Eestis, mida me nimetame LionFestiks.

Kui keeruline on ärireisija elu, kui kodulennujaam on Tallinn?
See ei ole lihtne. Eestisse tulemine ja minek on keeruline. Otselende võiks olla palju
rohkem. Ka COVID kärpis lende. Aga ma olen leppinud sellega, et kui ma olen Eestis, siis siit ei lähegi igale poole otselende. Me
oleme liiga väike riik selliseks mugavuseks. Olen sellega harjunud.

Millistes riikides tuleb põhiliselt
reisida?

Testliol on enamik kliente USAs ja ka Euroopas, kuid töötajaid ning testijaid on peaaegu kõigis maailma riikides. Ehk siis
viimased ärireisid olid minul Šveitsi, Lõuna-Aafrikasse ning nüüd peatselt läheme ka USAsse.

Miks on otsekohtumised
olulised?

Silmast silma kohtumised aitavad inimestega veel tugevamat sidet luua. Zoomi kõned toimuvad alati kokkulepitud
pikkuses, aga kui saad kliendiga minna kohtuma näiteks lõunaks või õhtuks, siis keegi sel hetkel väga kella ei vaata. Zoomi kõned ei toimi alati hästi. Sa oled mõnes
mõttes piiratud keskkonnas.
Mul on küll üks positiivne näide möödunud aastast, kus tegime kolmetunnise meeskonnakohtumise
Zoomis. Meie kolleeg Pakistanist õpetas meile rahvusroogade valmistamist ja
tegime kõik koos süüa, rääkisime juttu. Alles seal ma tundsin esimest korda: vau, me PÄRISELT lõime tugevamaid sidemeid
kolleegidega ja saime kõigest rääkida.

Kuidas on COVID veel ärireise
mõjutanud?

Väga palju. Testlio hajusaks muutumine andis ärireisile ka teise mõtte ning aitas
seda integreerida rekreatiivse reisimisega.
Suur osa meie klientidest olid enne COVID-it USAs. Kliendid isegi TAHTSID seda, et inimesed tuleksid kohapeale, aga järsku
kukkus see kõik ära. Meie USAs elavad kolleegid ei saanud enam klientide juurde lennata ega strateegiate loomiseks laua taha istuda.


Kristel Kruustük

Kas see mõjutas ka äritulemusi, et otse enam kohtuda ei saanud?
Alguses, nagu iga ettevõte, olime valmis, et võime kliente kaotada, aga mis juhtus – tegelikult ettevõtetel tekkis see arusaam, et inimene ei peagi kohapeale tulema ja saab ka teisiti. Testlio kontseptsioon oli eelnevalt
ehk võõras suurettevõtetele, kes on harjunud, et kõik käib kohapeal, inimene peab olema kontoris üheksast viieni –
muidu ma ei usalda. Aga mis muutus: saadi aru, et oluline on see, et tegevus toimuks eesmärgistatult.
Testlio kasv oli väga hea koroona-aastal. Eeldasime vähemat. Nägime, et turg sai aru väärtusest, mida pakume ja mida Testlio teenuse ostmine annab. Kui sa tahad olla globaalne ettevõte, siis on oluline, et sul oleksid testijad üle maailma, kes globaalsetel turgudel annavad tagasisidet, et saada aru, kas su rakendus vastab näiteks keeleliselt õigesti inimeste ootustele, kas see vastab seadmetele ja võrguseadetele.

Kuna valdav osa maailmast kolis virtuaalkeskkonda, siis lausa tekkiski vajadus äppide parendamiseks?
Jaa, täpselt!

Testlio aitab ettevõttel aega optimeerida. Kuidas on teil endal lood aja optimeerimisega?
Kui rääkida reisimisest, kas kasutad ka pigem reisibürood, kes kõik korda ajab, või mässad lennupiletitega ja muu
transpordiga ise?

Otsin piletid ise ja töötajad samamoodi. Mina kasutan Kayaki-nimelist rakendust
parimate pakkumiste leidmiseks ning kui hea pakkumine on lennufirmaga nagu KLM või Lufthansa, kus ma lendude eest
punkte kogun, siis broneerin need tavaliselt otse lennufirma kaudu.
Kohapeal kasutan Bolti, Uberit, ühis-transporti. San Francisco piirkonnas peatudes sai igal hommikul rongiga linna
sõidetud, sest aeg autoga linnaliikluses oleks olnud liiga pikk. Püüan alati leida variante, mis on aja- ning kuluefektiivsed.

Millistes kohtades majutud?
Vanasti läksin ka sõprade juurde, näiteks San Franciscos. (Naerab.) Aga nüüd kasutan hotelle või Airbnb’d. Kasutan
parimate pakkumiste leidmiseks Hotels.com-i, milles on võimalik koguda ka iga ööbimise eest punkte. 10 ööd annab ühe tasuta öö. Minu arust väga hea
pakkumine!


Ja kui puhkus ning töö käivad käsikäes, tulevad need 10 ööd ruttu täis?
Work-life integration on tõesti hästi toiminud. Rääkisime rahvusvahelisel naistepäeval tiimiliikmetega, mis on naiste
jaoks oluline, kuidas me end ühiskonnas näeme ja kuidas naisi veel rohkem toetada.
Meie CEO ütles, et see hajusettevõte
ei ole enam ainult see, et töötad
kodust, vaid see on kogu paindlikkus,
mida traditsiooniline ettevõte ei suuda pakkuda. See on lapsevanematele ideaalne
võimalus – sa ei pea olema üheksast kontoris ja saad millal iganes lapsele huviringi järele minna, viia ta trenni või tuua koju. Selline paindlikkus on väga
oluline.

Ning on suur asi, et kui lapsed veel koolis ei käi, võid pool aastat tööd teha ka kuskil Tai palmide all.
Täpselt. See on suur boonus. Nii nagu ka meie vahetasime Eesti külma talve Aafrika sooja suve vastu.
Testlio puhul töötame regiooniti ja saame pakkuda inimestele sellist võimalust. Kui meil oleks ainult Eesti töötajad ja teised San Franciscos, siis see tiimikombo ei töötaks nii hästi – ajavööndite erinevuse tõttu oleks vaid paar tundi päevas
ühist tööaega.
Hajusettevõtte puhul ei saa päris ükskõik kuhu minna, aga oluline on püsida samas
regioonis, kus vahetud tiimiliikmed.
Minek Eestist Lõuna-Aafrikasse oli täiesti tehtav.

Milliseid muutusi näed veel
workation’i valdkonnas Testlio
puhul? Kas on veel kuhugi
areneda?

Praegu disainime oma Tallinna kontorit ümber globaalseks keskuseks. 2020. aastal
otsustasime liikuda uude töömudelisse,
mille järgi ei pea tiimiliikmed olema kontoris. Seeläbi saab Testlio Tallinna kontorist globaalne keskus, kus inimestel
üle maailma on VÕIMALUS tulla kokku, võõrustame tehnoloogiakogukonna
üritusi. Kontorist on saanud koht, kuhu vabakutseliste võrgustik saab külla tulla,
kuid see pole enam kontor oma
traditsioonilises tähenduses.



Tekst: Pamela Maran I Fotod: Sergei Zjuganov 25. mai, 2022