Odava lennupileti varjatud hind
Valdavalt odavale peibutushinnale keskenduv lennupiletite turundus võib luua tarbijale väära mulje lennureisi tegelikust maksumusest. Juba pikemat aega on eelkõige low-cost-lennufirmad kui ka paljud traditsioonilised lennufirmad tegelenud oma teenuse jagamisega erinevateks komponentideks, mis on kõik eraldi (ja kohati ka üsna läbipaistmatult) hinnastatud. Kuidas seda läbi näha?
Piltlikult öeldes võib reklaamitav lennuhind tähendada ainult kaks kätt taskus reisiva inimese vedamist kahe punkti vahel. Tahad kaasa võtta käsipagasit – maksa, tahad ka äraantavat pagasit – maksa veel rohkem, soovid reisikaaslasega kõrvuti istuda – tee jälle rahakott lahti, läheb lennukis kõht tühjaks või soovid juua – ka selle eest on lisatasu. Raha võidakse küsida lennule registreerimise, muusikariista või lemmiklooma kaasavõtmise eest, rääkimata soovist piletil kuupäevi muuta.
Tegemist ei ole väikeste summadega. Lisatasude võtmise üks teenäitaja, Iirimaa lennufirma Ryanair on börsiettevõte ning nende majandusaruanne avalik. 2021. aastal lõppenud majandusaasta aruandest selgub, et keskmine klient maksis neile lisatasudena juurde 58% algsest piletihinnast. Kindlasti leidus ka neid, kellel kulus täiendavalt kordades suurem summa kui lennuhind.
Eriti dramaatiliselt võivad lisatasude suurused mõjutada pika lennu maksumust ning ka vahed erinevate lennufirmade vahel võivad olla väga suured. Tahad võtta kaht kohvrit edasi-tagasi lennule Põhja-Ameerikasse? Kui ostad pileti Turkish Airlinesi lennule, siis sellega täiendavat kulu ei kaasne.
Kui aga leiad, et näiteks Lufthansa LIGHT hind on odavam ja lennuaeg lühem, maksad samade kohvrite eest kokku üle 400 € lennuhinnale lisaks.
Et lennureis oleks võimalikult nauditav ja ilma kulukate üllatusteta, tasub piletiostul kasutada asjatundja abi, kes oskab soovitada variante reisija eelistustest lähtuvalt. Kuigi lisatasudest mõnede lennufirmade puhul täielikult pääseda ei pruugi olla võimalik, on need ettemakstuna tõenäoliselt madalamad ja saadav teenus meeldivam. Täitsa etteplaneerimata võib juhtuda, et istud terve pika seitsmetunnise lennu näljas või sööd ülikõrge juurdehindlusega kiirnuudleid kuuma veega. Parema alternatiivina võid aga nautida maitsvat kolmekäigulist ette tellitud õhtusööki!
Võib-olla kõige rohkem mõjutab lennukogemust kasutatava lennuki tüüp – asi, millele tegelikult kahetsusväärselt vähe tähelepanu pööratakse. Kui eelpool mainitud seitsmetunnine lend suundub näiteks Lähis-Itta, võib mõne protsendi võrra odavamat hinda pakkuv lennuettevõte kasutada raha kokkuhoiu eesmärgil kitsakerelist lennukit, kus ruumi vähe, audiovisuaalse meelelahutuse võimalused puuduvad, äriklassis iste lamavasse asendisse ei käi ja tagatipuks on ka pagas tasuline. Kui mõni teine lennufirma pakub aga samal marsruudil laiakerelist lennukit personaalsete ekraanidega ning hinnas sisalduva pagasiga, ei pea olema raketiteadlane mõistmaks, et pikk lend on nõnda hoopis meeldivam.
LENNUPILETIT OSTES TEE EELTÖÖD!
• Millise lennukiga lend toimub, on seal wifi-ühendus ja/või audiovisuaalne meelelahutussüsteem, kas ja kui palju nende kasutamise eest tuleb eraldi maksta? Lennukitüüpide osas on rusikareegliks see, et uuemad lennukid on mugavamad kui vanemad, igasugune reaktiivlennuk mugavam kui propellerlennuk ja laiakereline reaktiivlennuk omakorda teeb silmad ette kitsakerelisele.
• Kas ja kui palju on tarvis kaasa võtta pagasit? Sisaldub see hinnas või tuleb kohvri(te) eest maksta eraldi? Pane tähele sedagi, et ka käsipagas võib olla tasuline ja pagasi olemasolul on kohe pagasit sisaldav hind enamasti soodsam kui pagasi hilisem juurdevormis-tamine.
• Kas istekoht lennukis on oluline? Paremal juhul sisaldub kohavalik hinnas, see tähendab, et saad vastavalt eelistusele aknaaluse või vahekäigupoolse istme ja istud üsna garanteeritult reisikaaslastega kõrvuti. Halvemal juhul maksad istekoha eest eraldi (ja pane tähele, et ihaldusväärsemates ehk suurema jalaruumiga istmeridades võidakse kümnekonna lisasentimeetri eest küsida raha rohkem kui toa hind sihtkoha viietärnihotellis!) või siis istud kuskil WC kõrval kolmese rea keskmisel istmel reisikaaslastest lahus.
• Kas lennureisi pikkus eeldab ka söögi-joogi vajadust? Sisaldub see hinnas või on lisatasu eest? Viimasel juhul on taaskord mõistlik söök ette tellida, nii saab suurema valiku ja ilmselt ka parema eine. Mõni lennu rma on toidu raiskamise vältimiseks üldse loobunud söögi müügist pardal ja ainus võimalus näljatundest pääseda on see ette osta.
• Kuidas sobivad lendude väljumisajad ja ümberistumiste pikkused reisiplaaniga? Iseteeninduskeskkonna hinnapõhise otsingu puhul pole harvad juhud, mil viimased on kas ebamõistlikult pikad või siis
vastupidi, riskantselt lühikesed. On nähtud ümberistumisel lennuväljavahetust nõudvaid hinna-pakkumisi või väljumisaegu, mis eeldavad välisriigis sügavatel öötundidel kalli taksoga linnast kaugel eemal asuvasse lennujaama sõitmist.
• Kas reisiplaanid on kindlalt paigas või võib ette tulla muutusi? Viimasel juhul tasuks eelistada veidi kallimaid hindu, mis muutusi võimaldavad.
• Kas ja kui palju saab lennates koguda punkte mõnele boonuskaardile? Mõnikord võib tühine juurdemaks pika lennu piletihinnale kahekordistada saadavate punktide kogust ja anda lisaks ka paindlikumad muutmis- ja tühistamistingimused.
• Millised lisavõimalused ühte või teist lennumarsruuti kasutades on? Kas teadsid, et mõnikord võib täiendavate lendude/sihtkohtade lisamine piletile hinda hoopis soodsamaks muuta ja samas oluliselt põnevama reisi teha. Samuti on lennufirmasid,
mis pakuvad transiit-linnas pikema peatuse korral näiteks tasuta linnaekskursiooni või hotellimajutust.