Turvaline ost internetis?
Veebikaubanduses on üha enam liikvel kavalaid ja üsna agressiivseid libalahendusi, kus inimene kaotab raha kaupa saamata. Estraveli IT-rakenduste spetsialist Triin Mõlder jagab näpunäited, millele veebis ostlemisel tähelepanu pöörata.
Mõned soovitused, mida tasuks ostjal enne ostu sooritamist või selle järel teha ning mida jälgida, veendumaks, et tegemist ei ole libalahendusega:
• Kontrolli, kas veebilehel on kuvatud ettevõtte kontaktandmed ja domeeni nimi. Kas domeeni nimi ja kontaktandmed on vastavuses domeeni tegeliku omanikuga? domeeni nime tegelikku omanikku saad lihtsasti kontrollida aadressil https:// www.internet.ee/domains/howto- register-a-ee-domain-name. Sisestades domeeni nime, kuvatakse selle tegelikult registreerinud ettevõtte andmed.
• Euroopa Liidus on kasutusel mitmed usaldusmärgised. Eestis kehtib märgis „Turvaline ostukoht“. Seda on võimalik taotleda Eesti E-kaubanduse Liitu kuuluvatel veebipoodidel. Tasub kontrollida, kas veebilehel on see märgis olemas.
• Pärast ostu kinnitamist kontrolli internetipangas, kas ülekanne tehti ikka veebilehel kirjas oleva ettevõtte kontole. Võimalus on kasutada ka näiteks PayPali, mis garanteerib makse sooritamisel ostu ja võimaldab raha tagastamist, kui selgub, et tegemist oli ebaausa kaupmehega.
• Kontrolli, kas veebiserveri lahendus kasutab andmete vahetamiseks veebilehitsejaga turvalist (krüpteeritud) HTTPS protokolli. HTTPS (Hyper Text Transfer Protocol Secure) on viis, kuidas veebibrauser vahetab andmeid kodulehe serveriga. HTTPS protokolliga, millel on SSL sertifi kaat, on selline andmevahetus turvaline. See on nähtav veebibrauseri aadressi real, kui olete veebilehele sisenenud. Ebaturvaline veebisait kasutab HTTP (lühendi lõpus puudub täht „S”) protokolli, mitte HTTPS protokolli. uuemad veebibrauserid ka hoiatavad kasutajat, kui kasutaja on sattunud ebaturvalisele veebilehele. See on oluline näiteks olukorras, kui klient sisestab ostmiseks krediitkaardi andmed. Sellisel juhul on mõistagi vajalik, et need andmed ei läheks „jalutama“ ostu sooritamise käigus, mis tavalise ebaturvalise (krüpteerimata) ühenduse puhul võib juhtuda.
• Tähelepanu tasub pöörata ka e-kirja aadressile, kui veebiportaali klienditeenindajaga meili teel suhelda kas veebilehelt teenuse ostmise ajal või hiljem. Esmapilgul on keeruline märgata, kas on kirjutatud ikka malle@ettevõte.ee või hoopis rnalle@ettevõte.ee. Antud näite puhul on m asendatud rn-ga ja kiirelt vaadates ei pruugigi seda vahet märgata. Teinekord muudetakse l suureks i-ks, mis on visuaalselt sarnane väikese l-iga (I vs l), või kahe ii puhul lisatakse kolmas i, neid variante on väga palju. Tasub olla väga hoolas ja kontrollida, kas tegu on ikka õige aadressiga.
Selleks, et olla kindel, et reisil kõik sujub, on hea kasutada reisiagentuuri abi. Ühtlasi hoiab see kokku aega reisi broneerimisel. Kui reisil esineb tõrkeid, pakub Estravel oma klientidele 24/7 reisiabiliini, kus ka teisel pool maailma lahendatakse kerkinud probleeme.